VOLEYBOL OYUNUNA HAZIRLAYICI TOPLU VE TOPSUZ KÜÇÜK OYUNLAR

VOLEYBOL OYUNUNA HAZIRLAYICI TOPLU VE TOPSUZ KÜÇÜK OYUNLAR

 

 

    Voleybol oyununa hazırlayıcı küçük oyunlar özellikle Beden Eğitimi dersi ve Voleybol çalışmalarının başlangıcında uygulanır. Konu edeceğimiz oyunlar hiçbir zaman boş zamanı değerlendiren oyalama niteliğinde oyunlar değildir.

    Psikolojik ve fizyolojik değeri yüksek olan ve amaca yönelik eğitsel oyunlara maalesef birçok eğitimci veya çalıştırıcı programlarında gereği gibi yer vermemektedir.

    Halbuki amaca yönelik oyunlara metodik ders uygulamalarındaki yeri değer bakımından büyüktür. Oyuncu kendisini, oyun içerisindeki hiçbir baskı altında kalmadan psikolojik olarak serbest hisseder. Bu nedenle oyunların pedagojik eğitici yönü anlatılmakla bitmeyecek kadar fazladır. Öğrenciye arkadaşlık duygusunu geliştiren, grup halinde çalışma isteğini kamçılayan ve oyun zevkini aşılayan oyunlar aynı zamanda eğitimciye dürüstlük ve kurallara uyuma yönleri oyuncuyu izleme olanağı sağlar. Küçük oyunlar belirli bir amaca hizmet ettikleri gibi genel olarak vücudu ısıtıp çok yönlü derse hazırlamasına, kas ve sinir sisteminin gevşetilip yumuşatılması kas ve organlarını kuvvetlendirilmesi, kas ve sinir sisteminin koordineli çalışabilmesi için refleks sürat, çabukluk beceri yeteneklerinin geliştirilmesine, voleybol tekniğini oluşturan çömelme, sıçrama, vurma gibi hareketlerinin bölümler halinde yapılmasına olanak verir. Aynı zamanda genel anlamda psikolojik güdü, direnme gücü ve dayanıklılığı artırır.

    Küçük oyunlar toplu oynatıldığı gibi topsuz olarakta oynatılabilir. Topsuz oynatılan oyunlardan amaçlara göre birkaç örnek verelim.

 

 

1.   TOPSUZ OYNANAN OYUNLAR

 

    Amaç: Sürat, çabukluk, refleks, dayanıklılık, beceri ve koordinasyonlu  bir çalışma, grup ve takım oluşumuna hizmet eder. Oyun içerisinde yapılan sıçrama, çömelme, uzanma hareketlerini içerir ve geliştirir.

 

 

1.1 Yakala Ve Çömel:

 

    Oyuncular belirli saha ölçüleri içerisinde dağınık düzende koşarlar.  Oyuncu sayısına göre öğrenciler iki veya üç hatta  dört gruba ayrılırlar. Yakalama veya değme işleminin belirgin olabilmesi için ucu düğümlenmiş mendil kullanılır. Kendisine değilen oyuncu derhal çömelir. Çömelme vaziyetinden tekrar ayağa kalkıp koşabilmesi için, yakalanmamış diğer oyunculardan birinin bacakları açık veya dizleri karna çekerek üzerinden atlaması gerekir.

   Oyun bütün grup oyuncularının çömelmesine kadar devam eder ve geçen zamana göre oynanır. 2-3 dakika sonunda hangi takım diğer takımın oyuncularının arkasından koşup daha fazla onları yakar ve çömelme vaziyetine getirirse oyunu kazanır.

Belirli bir süre içerisinde çömelmiş oyuncular sayılır.

 

  • Bir defa yakalanan oyuncu kurtarılmadan tekrara yakalanamaz.

 

 

 

1.2 Durdum Kaç (üçüncü adam kaçar)   şekil  1

 

   Oyuncular birbirlerini iki adım mesafede ikişer, büyükçe bir dairenin üzerine yüzler ortaya dönük olarak yerleşirler.

 

                                Resim ( daire)

 

 

   Bir oyuncu daireden fazla uzaklaşmadan daire etrafında koşar, diğeri onu kovalar. Koşan oyuncu değişik şekillerle çift oyunculardan birinin önünde durur.

   Geride üçüncü pozisyona düşen oyuncu kaçmaya devam eder. Eğer kaçan oyuncu yolda yakalanırsa görevler değiştirilir. Kaçan kovalar. Oyuncu sayısına göre oyuncular daire üzerinde ikili, üçlü hatta dörtlü yerleşebilirler. Ve oyun dördüncü adam kaç dördüncü dam kaç beşinci adam kaç şeklinde adlandırılır.

 

 

1.3 Vur Kaç Oyunu şekil  2

 

 

   Her grubun oyuncuların birbirlerinden 20m. kadar uzaklıkta eniş kolda, yanyana bir çizgi üzerinde yerleşirler. Eller gergin olarak öne uzatılır. A takımından 1 nolu oyuncu  B takımındaki oyuncuların ellerine kendi refleks, çabukluk ve becerileri doğrultusunda üç defa vurur. Eline üçüncü defa vurulan oyuncu hemen, geriye dönüp kendi sahasına doğru koşmakta olan oyuncuyu yakalamak üzere atak yapar. Kaçan oyuncuyu yakalarsa esir olarak geri getirip kendi arkasına yerleştirir. Eğer yakalayamazsa kendisi esir olarak arkasından koştuğu oyuncunun arkasında yerini alır. İkinci olarak B takımının 1 nolu oyuncusu oyunu devam ettirir.

 

   Arkasında esirleri olan oyuncunun kendisi esir düşecek olursa, esirler hür olarak kendi yerlerine eski takımlarına geçerler.

 

Kurallar

  

  • Her oyuncu istediği kadar esir alabilir.

 

  • Bir takım  oyuncularının hepsinin esir düşmesiyle diğer takım oyunu kazanır.

 

  • Oyun istendiğinde zaman göre de oynanabilir. Örneğin 15 dakika sonunda esirler sayılabilir. Esir sayısı fazla olan takım oyunu kazanır veya bir tur yapımında esiri fazla olan takım oyunu kazanır.

 

 

 

1.4 Kırmızı Beyaz Oyunu

 

 

   Oyuncular iki takım halinde 2-3m. kadar açıklıkta karşılıklı geniş kolda yerleşirler. Yöneticinin kırmızı –beyaz veya beyaz-kırmızı şeklinde vereceği komutla “ilk adı söylenen”  takımın oyuncuları geriye doğru önceden belirtilen sınırı aşmak üzere kaçarlar. Adı ikinci defa söylenen takım oyuncuları ise yakalamaya çalışırlar.

 

   Oyuncuların sayısına göre takımlar kendi aralarında değişik renklerle adlandırılarak daha küçük gruplara ayrılabilirler.

 

Kurallar  

 

  • Her yakalanan oyuncu karşı takıma artı puan kazandırır.

 

  • Bir oyuncunun başarısı oranında istediği kadar oyuncu yakalayabilir.

 

  • Önceden belirtilen puana erişen takım oyunu veya belirli bir zaman birimi sonunda puanı fazla takım oyunu kazanır.

 

  • Yakalanan oyuncular kendi takımlarında oyuna devam ederler.

 

Değişikler

 

 

   Sürat, çabukluk, refleks, koordinasyon beceri, mücadele gibi yeteneklerin gelişimini amaç edinen bu oyunun uyglanmasında bazı değişiklikler yapılılabilir. Oyuna başlama değişik şekilde olabilir. Örneğin :

 

  • Bağdaş oturma vaziyetinde

 

  • Yüz üstü, sırt üstü, yan yatış vaziyetinde

 

  • Takımların rumuz adı herhangi bir cümle içinde kullanılabilir. Örneğin “Akşam evin önünde çok süratli bir kırmızı araba geçti” gibi
  • Her takım oyuncularının  önünde yerde birer top vardır. Verilen komutla beraber toplar kaçan takımın oyuncularına vurmak üzere atılır.

 

  • Komutlar bir yüzü beyaza kırmızıya bir yüzü beyaza boyanmış daire şeklinde kartonlarını havaya atılıp yere düşmesi ile de verilebilir. Hangi renk gelmişse o takım kaçar diğeri kovalar.

 

 

  2 TOP İLE OYNANAN KÜÇÜK OYUNLAR

 

 

Amaç: Özellikle bu tür oyunlarla oyuncu top ile yakınlaşır. Top vücudunun bir parçasıymış gibi ona alışır. Oyunlarda voleybol topunda daha ağır toplar kullanılacak olursa (sağlık topu, basketbol topu, v.s.) kaslar daha çok kol kasları kuvvetlendirilmiş olur. Oyunlarda voleybol topu kullanılarak topun ağırlık ve büyüklüğüne alışma bakımından amaca daha yaklaşılmış olur.

 

 

2.1 YÜKSEK TOP ATMA OYUNU

 

   Bir oyuncu 3-4 metre çapında çizilen dairenin ortasında olur. Diğer 8-10 oyuncu ortada elinde top olan oyuncudan 3-4m uzaklıktadır.

   Ortadaki oyuncu elindeki topu bütün gücüyle yukarıya dikey olarak atar ve aynı zamanda oyunculardan birinin adını yüksek sesle seslenir, kendisi de diğer oyuncular gibi toptan kaçmaya başlar. Adı söylenen oyuncu topu yere düşürmeden havada yakalamaya çalışır. Ve dur “stop” diye bağırır. Bulunduğu yerden dilediği yöne üç adım alma hakkına sahiptir. Ve dilediği en yakın oyuncuya topu atarak vurmaya çalışır. Adı söylenen oyuncu topu havada yakalayamadıysa üç adım atma hakkı yoktur. Topu eline kontrolü aldığı yerden istediği oyuncuyu vurmaya çalışır. Bu zamansa kadar diğer oyuncular toptan kaçabilirler. Vurulan oyuncu top atma görevini yapmak üzere ortaya geçer. Toplu oyuncu hiçbir oyuncuya vuramadıysa oyunu tekrar top atarak devam ettirir.

 

 

2.2 Topla Top Sür

 

   Denk kuvvette iki takım karşılıklı belirtilen sınır çizgilerinin gerisinde geniş kolda yerleştirilir. Her grupta oyuncu adedine göre eşit sayıda jimnastik topları el topu veya tenis topları vardır. İki takımın sınır çizgisinin gerisine sürmeye çalışır. Topu elle veya ayakla tutmak yön değiştirmek yasaktır. Top ancak karşıt top atışları ile durdurulabilir. Topun karşı sınır çizgisinin geçmesini sağlayan takım puan kazanır. Rakip takım tarafından atılan ve toplanan toplar tekrar atmak suretiyle değerlendirilir.

 

Oyun

 

   Dikdörtgen şeklindeki bir sahanın dar kenarına denk kuvvette ve sayıda ayrılmış olan iki takımdan biri tek sıra halinde yerleşirler. Diğer takımın oyuncuları sahaya dağılıp takım halinde paslaşarak vurma görevini yerine getirirler.

   Sahanın önceden tespit edilen ve oyuncuların çıkış yapacağı sınırını gerisinden A takımının 1 nolu oyuncusu kendisine avantaj ve zaman kazandıracak tarzda kurallara uyarak topu fırlatır. Ve derhal sahayı boydan boya koşarak geri gelmek üzere çıkış yapar.

   Ne kadar çok isabet ettirirlerse o kadar çok puan kazanırlar.1 nolu oyuncudan sonra 2,3,4 v.s.

 

 

Yorum Yaz
Arkadaşların Burada !
Arkadaşların Burada !